Saturday, February 7, 2009

Nikki - Hawa



Album: Nikki - Hawa
Executive Producer: Michael Ang / Vernon Kedit
Verdict: 5/5


Nikki is back dan dia kembali dengan satu produk pop yang jauh meninggalkan muzik pop lapok yang berlambak dipasaran. Maharani (album pertama Nikki) menurut aku antara produk pop yang amat fresh dipasaran but malang skali tak banyak lagu dalam album tersebut diexpose selain Caramu. dan apa yang paling mengecewakan aku adalah album tersebut langsung tak mendapat tempat di AIM. so kita taulah yang AIM still mahu pop lapok yang berlambak dipasaran (rujuk - Siti Nurhaliza, Misha Omar).

Hawa dimulakan dengan track CANTIK (Audi Mok / Amylea) yes lagu ini memang cantik, ada groove dan fresh. fast number yang ada mood Caramu. TAK PERLU (Audi Mok / Faizal Tahir / Rafidah Abdullah) pula pantas buat aku ingat melodi Umbrella Rihanna. Sekali lagi melodi Audi Mok jauh meninggalkan ramai komposer2 yang ada di Malaysia. mengingatkan aku pada karya - karya Stargate.

SELAMAT TINGGAL (Pam Yuen / Imran) bermula dengat sangat warm dan sangat deep, perdengarkan kelainan vokal Nikki dalam lagu ini, first time dengar di radio aku memang tak cam this is nikki sampai dj radio bagitau ini lagu Nikki. Selamat Tinggal menurut aku adalah melodi ballad yang sangat fresh dan impresif. track seperti ni adalah antara track yang aku boleh ulang dengar lagu ni berkali-kali tanpa jemu. HAWA (Kieran Kuek / Mode) ada potensi untuk menjadi sehebat Caramu, hopefully this is one of the track yang aku harap orang tak lupakan talent sehebat Nikki.

BABY BABY (Nurfatima /Nikki) adalah lagu pertama dalam album ini yang aku ulang dengar lebih 3 kali sebelum ke track berikutnya. powerfull! omy goodness lagu ini sound so international and the arrangement really really good. Sebuah ballad yang mengancam! vokal nikki sangat jelas dan aku sangat puas! OH! MY (Audi Mok / Ad Samad) ada sentuhan classical, blend vocal nikki dan melodi ini sangat tersendiri dan aku tak rasa lagu ini akan jadi hebat jika ditangani penyanyi lain. Ibarat sebuah lagu yang dicipta untuk sebuah teater musikal, macam lagu-lagu Queen pun ada dan ada mood lagu Drama. serius sedap nak mampos!

BELASMU (Kierab Kuek / Mode) pula Mariah Carey abes! aku teringat lagu bye bye seawal intro track ini. RELAKAN (Ausi Mok / Nur Fatima) sekali lagi buat aku ingat rihanna, ada mood ala-ala lagu take a bow.rileks dan meyakinkan. vokal Nikki berada di tahap kawalan yang amat baik, tidak terlebih dan tidak kurang.

SEMALAM DAN SEBELUMNYA (Audi Mok / Ad Samad) ada sound jazz yang diblend dengan nuansa pop yang menarik, lagu ini mengingatkan aku pada track tiba-tiba (dayang) lagu semacam ini sepatutnya perlu ada banyak dipasaran atleast bila banyak kita dapat didik telinga pendengar-pendengar kita kepada satu karya yang bijak. PRETTY LIKE ME (Audi Mok / Nikki) track inggeris daripada track Cantik. BETARA SUKMA (Audi Mok / Ad Samad) sebuah melodi klasikal yang hebat! dengar kuasa vokal Nikki dalam track ini dan track ini ibarat sebuah intro yang baik sebelum masuknya track CINTA (Audi Mok / Azalea) lagu ini sangat wow! macam mana si audi boleh buat track sebijak ini aku tak tahu tapi sangat deep sound so jujur terasa agungnya cinta!

Overall ini adalah sebuah album pop yang harus menjadi paksi kepada penyanyi-penyanyi yang sedia ada dalam penerbitan album meraka. Gabungan pop, r&b, classical dan jazz dalam album ini menjadikan Hawa sebuah album yang sangat fresh! Seperti yang aku cakap album ini jauh meninggalkan album-album pop lapok yang ada dipasaran, guys please! aku mohon go and buy this album and listen! support. album ini sangat hebat, dan disaat aku dah bosan dengan muzik "indie band" yang bersepah dan SAMA, album ini mengubat telinga aku! album ini sangat different! sorry siti sorry misha korang lapok!

p/s: tq nikki, audi & vernon for producing a very very good product!

3 comments: