Saturday, April 25, 2009

Tompi - Soulful Ramadhan




Album: Tompi - Soulful Ramadhan

Produced by: Tompi

Verdict: 4/5




Aku fikir tiada masalah untuk aku layan album ini even bukan dalam mood ramadhan sebab bila cakap pasal muzik ia relevan pada setiap masa. So sekarang aku memang tengah layan album special daripada Tompi ini, dan bagi aku Tompi adalah penyanyi, penghibur dan musician yang tak pernah takut untuk bereksperimen dengan muzik malah stail vokal beliau.

Soulful Ramadhan bagi aku adalah satu contoh baik untuk kita dekat dengan lagu-lagu ketuhanan yang selama ini banyak dipengaruhi muzik percussion. 10 track disusun indah dengan influence mood muzik percussion, soul, jazz dan blues. Track Doa buat Aceh amat menarik bagi aku, blend sound trumpet dan dance buat track ini amat special. Dzikir ada beat r&b yang kental, track ini buat aku ingat nyanyian Bilal - Sometimes dalam OST Ali.

Kurindukan Rosul punya mood blues, lagu ini hanya diiring gitar dan vokal Tompi dalam track ini sangat mempesonakan. Menyebut Nama-Mu lebih eksperimental gabungan muzik east dab blend vokal penuh soul dari tompi termamt mengkagumkan. Ramadhan Datang adalah alasan utama untuk memiliki album ini, lagu ini sangat haunting dan melodius. beautiful arrangement! arghhh.. damn beautiful.

Overall this is kind of album yang buat aku rasa muzik itu sangat universal, even Tompi buat album ini untuk Ramadhan namun keindahan melodi dan lirik dalam album ini buat aku rasa ia sangat relevan untuk didengar bila-bila masa!

p/s: hopefully artis nasyid malaysia bole look up for something like this supaya muzik nasyid tidak statik

No comments:

Post a Comment