Thursday, July 30, 2009

Ferhad - Katakan Saja (2003)



Album: Ferhad - Katakan Saja
Producer: Luke Mason / Audi Mok / Ahmad Izham Omar / Paul Moss / Jai Wahab / Eka Shereen
Cover Design: Bustamam & Simon Chin
Verdict: 4/5

Katakan Saja is one of my favourite pop rnb album. Album ini diterbitkan dengan penuh teliti malah aku berani katakan bahawa kualiti album ini jauh lebih baik daripada album terini beliau Satu. Pengaruh Pop, R&B dance dan country yang kental dalam Katakan Saja menjadikan album ini different berbanding album yang berada dipasaran ketika itu.

My favourite track sudah tentu soulfull ballad dalam Untuk Selamnya (Audi Mok/M.Zulkifli) lagu ini sangat strong dalam melodi dan ditambah dengan kekuatan vokal Ferhad. I can easily ulang dengar lagu ini berkali-kali tanpa jemu. What More ft. Kyla (Imi/Zah/Asif Pishore) juga adalah favourite track aku. Blend vokal Ferhad dan Kyla adalah killer bagi aku dibantu dengar harmoni vokal oleh Zaf dan Lah buat lagu ini just perfect dari segi komposisi vokal yang indah. Dan dibantu dengan korus yang sing-a-long "what more can a man do for his girl, what more can a girl do for her man?" This is one of best r&b yang ada di Malaysia.

Kepastian yang ditulis sepenuhnya oleh ferhad dengan pengaruh dance pop yang kental sangat catchy untuk kita enjoy dengar. Dalam album ini turut menyaksikan Ferhad bergabung dengan Zainal Abidin dalam lagu Sinar (Audi Mok/ Ferhad) yang kuat dengan sound percussion yang memang menjadi forte Zainal selama ini. 1,2,3 ft. Jai (Jai Wahab) menyaksikan gabungan yang baik antara 2 penyanyi rnb pop kelahiran Singapura ini.

Album ini turut memuatkan 2 track yang diambil daripada album Soul Alive which is Cinta (Luke Mason / Cahaya Pena) dan Bersama (Ferhad/Ahmad Izham Omar) yang membuatkan aku teringatkan track2 rnb Babyface, Brian Mcknight sangat cantik melodi lagu ini.

Overall this is the kind of album yang buat aku rasa muzik Malaysia sangat international. Gabungan producer2 hebat seperti Ahmad Izham, Audi Mok, Luke Mason dan Ferhad sendiri membuatkan album ini berada di satu tahap yang berbeza berbanding album2 pop yang lain di Malaysia. Untuk mencari something value for the money hasil anak tempatan, this might be the album!

4 comments:

  1. ada ballad yg best gila tu kan! untuk selamanya... ske gila lagu tu

    ReplyDelete
  2. ohh lagu tu dan videoklip angan2 aku huhu..

    ReplyDelete
  3. aah.
    nampaknya vid clip terus jadi angan2 je la. =(

    aku suka yg utk jln cerita lagu adibah nor tu. syg x buat

    ReplyDelete
  4. Pijan, I belum jumpa la albm Camelia Memori tu. Sorry yer

    ReplyDelete