Wednesday, September 16, 2009

quick review: Hujan, Ayu



Hujan - Mencari Konklusi

Bagi anda yang seperti saya, yang menggemari Hiba, Aku Skandal, Ku Mahu Kau Tahu, Neon dan Pijak Hatiku mungkin akan sedikit kecewa dengan album ini kerana sound-sound alam lagu yang aku sebutkan tadi tidak ada dalam album ini. Bagi aku nyawa kepada identiti Hujan adalah kepada sound-sound minimal jazz yang ada pada gitar AG buat band ini lain daripada band indie yang ada. Namun apa yang kita boleh perolehi dalam Mencari Konklusi adalah sound-sound riff gitar yang lebih keras hampir kesemua lagu terutama Obsesi, 2nd Airwaves dan Sangkar besi Dihatiku. Kau Harus Ada dan Romantik antara yang menjadi favourite aku. Overall album ini bukan tak bagus cuma aku rasa persembahan keseluruhan dalam album ini membuatkan Hujan hilang identiti seperti yang aku dengar di debut mereka. Ya sound2 jazz dalam gitar AG yang diblend dengan rock dan pop buat band yang satu ini different. Antara album yang akan mengambil masa untuk rongga telinga aku.




Ayu - Inspirasi

Kekuatan album ini memang bergantung pada track2 soulfull ballad Azlan Abu Hassan dan Aubrey Suwito. Dengarkan Inspirasi Abadi, Cinta dan Hidup, Hanya Kita serta Kumiliki Abadi antara track hebat dalam album ini. Untuk yang sukakan sound-sound pop easy listening this might be the album. 2 track terakhir Alam Asmara dan Janji Kita buat juga tidak kurang hebatnya dan yang paling aku layan sekarang adalah track ciptaan Audi MOk, Menjadi Ayu yang bagi aku sangat international ada influence Duffy dan Amy Winehouse yang lebih minimal namun sedap. Vokal Ayu bagi aku sedap namun kurang merdu dan masih banyak yang perlu diperbaiki. Untuk debut pertama juara OIAM ini aku rasa producer dalam album ini telah beri justice yang baik untuk membentuk Ayu menjadi penyanyi yang ada taste yang bagus. Mendengar album ini membuatkan aku teringat album VE - For You kalau anda layan VE takkan ada masalah untuk layan album ini.


2 comments:

  1. album pertama HUJAN sudah sgt hebat..

    mereka sendiri yg letakkan standard yg tinggi dlm abum pertama mereka

    haha

    AYU? maaf karl langsung x berminat dgn die

    ReplyDelete
  2. xde masalah dgn ayu actually mana2 artis pn sbb selalunya akn ada masalah dgn ko,poser yg keep doin the same thing. artis hanya org tengh. u should really try ayu, her album my way better than jac.

    Hujan pasti ada agenda lain thats y they sound diff on mencari konklusi.

    ReplyDelete