Tuesday, March 16, 2010

Reshmonu - Harapan

Reshmonu - Harapan
Produced by Reshmonu
verdik: 5/5

Since this album tak jual dimusic store aku hanya dapat dengar full album ini sebulan yang lalu, thanks to Zain for the album. Album ini dibuka dengan track Lalala (Reshmonu / Farasha Osman) yang punya sound samba, latin dn raggae. it is a fresh touch untuk pembukaan album ini but not really my favorite. But the sound engineered really well, very sharp and smooth. Track kedua pun punya mood yang sama menerusi lagu Oh! Anok Anok (Reshmonu / Farasha Osman) Sekiranya kau kembali (Pacai) lebih perlahan and pada track yang ketiga ini buat aku kagum dengan ketelitian Resh dalam penyampaian beliau. Setiap perkataan disebut dengan jelas dan sangat baik, and this is the thing yang sangat obvious ada pada penyanyi bukan melayu mereka akan benar2 beri penekanan terhadap sebutan bahasa melayu supaya ia disampaikan dengan penuh makna (rujuk Nikki, Karen Kong) kredit buat pacai sebab aku sangat sukakan melodi lagu ini, sampai kehujung lagu ini benar-benar buat aku melayang.

Hijau Pun Kelabu (Reshmonu/Farasha Osman) dimulakan dengan tiupan saxophone yang sangat sedap. lagu ini punya mood ska dan raggae yang sangat cool. this is one of my favourite track in this album, tersangat2 cool! track seterusnya adalah fusion jazz, Kau ucap kau alur with Hunny Madu (Reshmonu / Hunny Madu) the fact yang buat aku enjoy dengan track ini adalah kerana blend vokal resh dan hunny yang sangat unik, and this song sendiri punya melodi yang sangat unik, groove dan different, my favourite part is the chorus. Lagu yang boleh buat anda move dengan beat dan sekali lagi sound saxophone yang beri justice terbaik untuk buat lagu ini. Dengarkan juga lirik lagu ini, i am so in love with this song!

Sayu (Reshmonu / Farasha Osman) kembali perlahan. Intro lagu ini buat aku teringatkan sound2 dalam filem2 perancis, ok paling senang anda bayangkan iklan Enchanted punya lagu. Damn beautiful! and yes bila lagu ini habis, aku rasa track ini sangat sesuai untuk sountrack filem bertemakan cinta. Doa untuk dia (Reshmonu / Farasha Osman) juga perlahan, tak begitu menarik minat aku sangat. Track Aku punya teman with Noryn Aziz (Reshmonu / Farasha Osman) lebih hebat, this is my fav track. Dimula perlahan dengan soulful suara Noryn dan ditengah lagu ini menjadi fast beat dengan mood yang sangat baik, blend vokal noryn dan resh juga beri justifikasi yang hebat untuk lagu ini.

Pembawa Bahagia with Adeep & Mawar Berduri (Reshmonu / Farasha, Shamsolnahar & Adeep) ada sample chorus Aku Punya Teman, sekadar biasa, namun aku sangat terpesona dengan vokal adib dalam lagu ini. Album ini ditutup dengan track Ku sayang (Reshmonu / Reshmonu, Caprice, Farasha & Adeep) mood dance yang sekadar ok.

Overall album ini sebuah album dengan kualiti produksi yang sangat2 berkualiti, dari originaliti penciptaan, susunan, dan sound engineering. Album ini diterbitkan dengan penuh ketelitian, tahniah buat reamonu dengan kualiti sehebat ini aku tak rasa ada mana2 album yang boleh menandingi kualiti rakaman album ini dalam masa terdekat ini.

No comments:

Post a Comment