Friday, July 1, 2011

HUNNY MADU - PULAU JANJI

Produser: hunny Madu / Rafikoncept / Bo Iqram / Hazri Shihabudin / Selvam Ganna / Lah Ahmad
Jururakam /Juruadun: Rafikoncept
Verdik: 3/5


muzik yang didukung Hunny Madu mungkin bukan sesuatu yang familiar dengan pendengaran tenpatan. Mungkin juga aku boleh katakan she's the first yang bawa konsep hip-hop / soul / pop dalam masa yang sama. Ok kita bayangkan Mizz Nina lebih pada hip-hop dan r&b ala-ala Missy Elliot. Hunny Madu pula lebih kepada muzik yang dijuan penyanyi seperti Jill Scott, Erykah Badu, Bilal dan Angie Stone. Nasihat saya buat yang eager dengan debut Hunny Madu ini dengar dulu penyanyi-penyanyi yang aku sebutkan tadi supaya lebih mudah faham akan muzik yang dibawa hunny.

Ok back to the debut Pulau Janji! Album ini dibuka dengan pengenalan siapa Hunny melalui trak 3 Perkara (Noc-Out / Hani) Hathim). Kental melodi hip-hop dalam trak ini dan aku cuma kurang cara Hunny menulis lirik mungkin terlalu direct dan tidak begitu menarik rhymenya. Bayangkanlah (Hani Hatim) ada sound Reshmonu sikit nak kata jazz tak jugak but its sounds like one-lah. Same goes dengan Out There (Rafikoncept / Hani Hatim) aku belum betul-betul rasa soul Hunny. Hey R (Hani Hatim) ft. Najwa. At this moment aku dah boleh relate maybe sebab melodi lagu ini lebih catchy dan nyawa pada vokal Najwa beri justifikasi yang amat baik buat trak ini. Cuma korus Hey R Hey R tu agak tak boleh terima.

Ting Ting (Hani Hatim / Bo Iqram) buat teringat trak future dance dalam Mysticam - Camelia. It is a very good track. Soundnya sangat international dan aku enjoy lebih berbanding 4 trak terawal. Trak ini mudah namun punya vibe dan groove yang amat baik! Dari Masa Hadapan (Hani Hatim) kembali boring buat aku cepat-cepat skip ke trak Shake (Hani Hatim) yang kembali groove and bouncy dengan chorus yang amat catchy!

Kisah Kita (Hani Hatim) yang menampilkan duet Anuar Zain antara trak yang aku nanti. Starr dengan petika piano dan bahagian pertama disudahkan Hunny dengan tersendiri. She prove that we dont need a really soft voices to sing ballad perfectly. Aku suka cara Hunny menyampaikan lagu ini! At this stage kita dapat dengar another side of Hunny. She deliver it well! Dan no doubt, Anuar Zain will never go wrong with any kind of song! Ttrak begini memang material Anuar dan again apa yang buat ia different adalah blend vokal Hunny dan Anuar amat menarik. It sounds quirky but after all you get a very nice blend! Ini nyawa album ini dan Hunny should push this track lebih sikit buat stesen radio.

Pulau (Rafikoncept / Hani Hatim) kembali groove dengan sound r&b yang baik dan ditutup dengan Luxe Life (Hani Hatim) yang sound nya locally agak Mizz Nina. Overall aku agak kagum dengan Hunny sebab sangat berani keluarkan album begini pada saat radio masih mengagungkan lagu seperti Alyah, Salma dan Shiha. Tapi agak bahaya dan risiko buat Hunny sebab masyarakat kita tidak dibesarkan dengan Angie Stone atau Jill Scott jadinya album begini agak eksperimental buat pendengaran tempatan. Namun personally aku kagum dengan usaha Hunny dan apa yang kita sebagai pendengar harus lakukan adalah buy the album! if tak this might be the first and the last.

No comments:

Post a Comment