Sunday, September 25, 2011

ANUAR ZAIN (2011)

Penerbit: Anuar Zain / Andi Rianto / Irwan Simanjuntak / Tohpati
Jururakam: Tommy P. Utomo / Oki SMR / Kris Choi
Juruadun: Nick Lee / Don Bartley
Kreatif: Anuar Zain / Alice Teoh / Simon Chin
Verdik: 4/5

Album ini beredar senyap tanpa publisiti dan pasti sesenyap manapun manakan tidak untuk aku hidu. Terus terang aku tak letak harapan tinggi untuk album keempat anuar ini. Sebab bila aku tahu album ini masih dibikin di Indonesia aku dapat bayangkan draft muzik dan momentum yang akan dibawa oleh Anuar sama seperti album sebelum ini(Lelaki Ini/Ketulusan Cinta). Dan ya seperti yang aku jangkakan juga masih berlegar nama Numata, Andi Rianto dan Tohpati mengisi berat album ini.

Album ini dibuka dengan Kuberjanji Kerna Cinta (Nico Ajie Bandy) yang juga single pertama album ini. Seusai habis mendengar aku faham kenapa trak ini tewas pada Sedetik Lebih di radio. Terus terang trak ini sangat buat aku mengantuk dan begitu menguji kesabaran sekali untuk sampai ke hujungnya. Sebab apa yang dihidang terlalu predictable bagi aku. Namun aku tak nafikan kualiti rakaman dan susunan string dalam trak ini maha hebat!

Nadi Terhenti (Aylwin Santiago/Tinta) sekali lagi dibuka dengan string yang menawan. Namun masih berlegar mood yang sama buat aku teringat trak Tak Lelah, Bidadari dan Hanya Milikmu dari album sebelum ini. Ajari Aku (Adrian Martadinata) lebih menarik dari segi susunan muziknya. Drum line Ari Aru really work on this track! Ia jadi ballad yang lebih refreshing daripada dua trak sebelum. Aku enjoy this time dengan susunan string serta blend vokal Anuar yang superfine. Pernahkah (Jimmy Sogarlrey/Ari Bias) buat aku teringat trak-trak lama Ruth Sahanaya. Melodi sedap masih boleh layan namun it's just sound too indonesian. Dan disebabkan aku memang dibersarkan dengan lagu-lagu begini buat aku fikir Anuar agak ketinggalan untuk hidangkan pendengaran aku dengan melodi begini.

Simpati Cintamu (Hazami) lebih menarik. This the main attraction dalam album ini! Melodi Hazami sebenarnya selamat kerana ia disusun baik oleh Irwan Simanjuntak, kalau Hazami yang susun aku dapat bayangkan hanya sound2 programming murah yang akan kedengaran (rujuk album pertama/running). Sekali lagi susunan muzik, vokal + back-up vocal dan kualiti rakaman melalui trak ini amat baik! Aku ulang dengar sambil drive lagu ini berkali-kali sebelum move to the next track! Its a beautiful track! Harap Anuar push this song untuk radio. Its refreshing sebab tak pernah rasanya kita dengar trak begini daripada Anuar dan aku personally mahu Anuar bikin trak begini lebih lagi pada masa akan datang.

Sempurnakan Aku (Numata) kembali biasa tiada apa yang menarik selain melodi ballad mendayu yang boleh buat aku hafal setelah 2-3 kali mendengar dan Terindah (Nico Ajie Bandy) bagi aku lebih melodious kerana punya korus yang baik dan sedap . Album ini ditutup dengan Cinta Harus Memiliki (Numata). This is the best balllad in this album! Oh man the arrangement is just so beautiful! Momentum keseluruhan album ini berubah dengan trak ini. Lagu ini disusun baik Andi Rianto dengan mood yang lebih deep. Towards the end ia jadi ballad yang sempurna buat penutup album ini.

Secara total album ini masih punya mood yang sama dengan album sebelum ini dan ia jadi seperti apa yang aku jangkakan. String dalam semua trak, mellow leleh vokal Anuar dan kualiti rakaman yang baik. Aku pandang positif hal ini bila Anuar nampaknya betul-betul mahu jadikan Indonesia sebagai paksi muziknya. Membawa maksud aku dah tak boleh berharap sound-sound Keabadian Cinta, Jangan Bersedih lagi, Mungkin, Bila Resah, Sesucinya Cintamu, Perpisahan dalam rakaman Anuar untuk masa akan datang. Walaupun aku masih positif juga peminat mahukan Anuar yang di dalam dua album terawal karier solonya.

Aku bukan fans Anuar tapi aku salute dia seorang yang amat mementingkan kualiti dan itu jaminan yang pasti aku akan dapat dalam setiap karyanya. Sound-sound di dalam album ini begitu nyata akan hebatnya cuma personally aku rasa album Anuar bunyinya semakin berat untuk mass Malaysia tapi dengan branding Anuar Zain itu sendiri aku harap orang boleh mula hargai sound-sound expensive begini. Ini mungkin bukan favorite aku dari Anuar tapi ia jadi antara karya yang paling mencabar pendengaran aku sepanjang tahun ini. Kudos!

3 comments:

  1. Indeed..sememangnya track 8: Cinta harus Memiliki adalah yang terbaik!

    ReplyDelete
  2. susah nak tembus telinga peminat2 malaysia dengan muzik macam ni... album terbaik anuar setakat ini pd saya, yang ada lagu permata, keabadian cinta, mungkin ( x ingat album ke berapa )

    ReplyDelete
  3. setiap album Anuar to me ada kekuatan. dr 1st album sampai sekarang. mungkin kepuasan mendengar vokal Anuar.

    ReplyDelete