Friday, November 11, 2011

RUMUSAN KRITIS AIM 18: LAGU POP / ROCK / INGGERIS


Lagu Rock Terbaik – Komposer/Penulis Lirik
Wanita Seluruh Dunia – Boy Clifford/Boy Clifford – Project Pistol
Pelita – Loque/Loque – A.P.I
Ekstravaganza – Sam/Bunkface – Bunkface
Pokok – Taja/Tun Teja – Meet Uncle Hussain feat Hazama
Kita Satu - Spider


Formula Sam dalam mana-mana lagu pun sama je jadi tiada apa yang menarik dalam Ekstravaganza begitu juga dengan Kita Satu yang bagi aku yang hanya sekadar rendisi berbeza trak awal Spider – Relaku Pujuk. Pokok (Taja) bagi aku ada idea dan susunan yang sangat menarik disokong kekuatan lirik yang puitis dan dalam banyak-banyak pencalonan ini Wanita Seluruh Dunia sahaja yang ada real mood rock n’ roll yang mana kita boleh dengar riff gitar hebat, vokal jantan dan lirik ‘playboy’ Boy yang sangat buat lagu ini berada di landasan rock yang betul. Pelita (Loque) sebuah lagu dengan scale yang besar dan baik Cuma masih kurang originaliti.


Lagu Pop Terbaik – Komposer/Penulis Lirik

Penakut – Yuna Zarai/Yuna Zarai
Beribu Sesalan – Kevin Chin/Tinta
Sungai Lui – Aizat & Anas/Aizat & Anas
Sedetik Lebih – Edry Abdul Halim/Edry Abdul Halim
Dengarkanlah – Acis/Sheila Majid

Pencalonan Lagu Pop bagi aku sangat menarik sebabnya menggabungkan beberapa trak daripada different generation. Beribu Sesalan bagi aku it’s just another ballad yang dibantu dengan power vocal. Sejarah AIM jarang mengangkat lagu begini sebab kategori lagu terbaik biasa akan dimonopoli trak ballad yang ada sound rnb (Rujuk Izinkan Kupergi, Selamanya, Selagi Ada Cinta, Menyemai Cinta Bersamamu, Ku Mohon). Sedetik Lebih (Edry) mungkin ada kelebihan dari susunan namun melodinya masih masih disekitar idea yang sama dan juri AIM biasanya suka trak-trak begini!

Saingan aku rasa terletak pada trak Penakut (Yuna) Sungai Lui (Aizat) dan Dengarkanlah (Acis) sebab ketiga-tiga lagu ini lengkap secara total. Melodi yang baik dengan sokongan susunan kreatif dan kualiti rakaman serta idea. Namun antara tiga trak ini Dengarkanlah aku letakkan sebagai paling kurang originaliti. Puitis dan emosi trak Penakut aku rasa antara yang terbaik sepanjang tahun ini. Ia seperti the best heart-break song of the year. Melodi Yuna sangat haunting dan power lagu ini terletak pada korusnya yang amat-amat baik.

Sungai Lui paling menarik minat aku sebab bagi aku kerana scale muziknya besar dengan penggunaan instrument yang fresh – antara mendengar etnik muzik yang disulami elemen pop dan orchestra di penghujung lagu yang sangat awesome! Dan penulisan Aizat dan Anas adalah yang paling humanis lari daripada mesej cinta yang tipikal.


Lagu Inggeris Tempatan Terbaik

Stracciatella – Reza Salleh – Reza Salleh
Year From Now – Aizat n Anas – Aizat
Innocent Soul – Najwa – Najwa
Got To Go – Najwa – Najwa
What The Hell Just Happened Im Not Really Sure – Reza Salleh – Reza Salleh

Reza Salleh merupakan potensi terbaik untuk mengungguli kategori ini. Namun bila didengar balik kedua-dua trak yang tercalon Reza bagi aku sekadar berlegar idea pop yang biasa yang kita dengar. Begitu juga Najwa, aku tak berapa faham kenapa trak Innocent Soul yang tercalon sedangkan banyak trak lain yang bagus seperti Monday Blues dan Go Ahead yang lebih kuat melodi dan susunan. Got To Go ada good shot untuk kategori ini memandangkan ia lengkap sebagai satu pakej komposisi dan vokal yang terbaik but still bagi aku Aizat ada momen yang sangat menarik dalam Years From Now. Melodinya hebat, susunan power dan seperti Sungai Lui, Years From Now ada scale muzik yang besar! Pilihan aku mudah dan Years From Now harus menang kategori ini.

No comments:

Post a Comment