Monday, September 10, 2012

SHAHIR (2012)



SHAHIR (2012)
Producer: Sham Kamikaze
Verdik: 4/5

Lama juga aku ambil masa untuk review album ini. Sebab bila first time dengar debut Shahir ini bukanlah apa sangat sebab muzik yang didukung adalah pop leleh dengan momentum korus yang dah biasa kita dengar. But again aku cuba dengar berkali-kali dan cuba faham kemampuan Shahir, kehendak produser dan kuasa melodi dalam album ini secara keseluruhan, ya ini sebuah album pop yang patut kita pandang serius.

Album ini dibuka dengan Cintakan Kembali. Intro keyboard dalam trak ini, malah hampir keseluruhan lagu ini amatlah boring. Tapi okaylah trak-trak begini aku anggap filler untuk lengkapkan continuity album 100% pop ini. Trak kedua Aku Yang Berdosa awalnya tidaklah menarik minat aku tapi jujur lepas dua tiga kali dengar trak ini sebetulnya punya feel yang baik. Macam aku cakap dalam entri yang lepas Sham faham kemampuan dan kehendak vokal serta soul Shahir jadi justifikasinya sempurna untuk buat ia jadi trak putaran radio semasa.

Dia Yang Kau Pilih bermula baik dengan petikan piano lembut dan deep jugaklah. Blend vokal Shaihir dalam verse trak ini buat aku meremang jugaklah. Sedap! Serius sedap. Even mood indo pop nya agak kuat tapi tak kisahlah bak kata M.Nasir – bikinlah lagu apa pun, pokok pangkalnya lagu itu harus sedap. Aku cuma rasa kalau bahagian tengah lagu ini disusun penuh string akan lebih hebat (rujuk trak-trak dalam album Anuar Zain). Ini antara trak favorite aku dalam debut ini.

Cerita Kita bawa mood dan feel yang sama dan fasa ini sudah cukup buat aku teruja dengan album ini. Trak-trak ballad dalam album Shahir ini feelnya buat aku teringat pertama kali mendengar debut Misha Omar (2002). Cerita Kita dan Dia Yang Kau Pilih nyata dua trak yang boleh aku ulang dengar berkali-kali. Melodinya sayu dan Shahir deliver jiwa yang cukup baik buat keduanya. Emosinya bagus dan tidak berlebihan.

Pendam adalah alasan terbaik untuk aku betul-betul enjoy dengan album ini. Melodi Sham sangat bagus dan again vokal Shahir buat aku rasa bersalah menolaknya semasa AF dulu. Ini antara trak pop yang hebat buat tahun ini (selain Kosong – Najwa Latif). Lagu ini disokomg dengan susunan muzik yang cukup baik dan lirik puitis yang memang boleh buat siapa pun tangkap leleh dengan suara Shahir. Aku tak tahulah dari mana datang emosi yang cukup deep budak Shahir ni tapi dia memang betul-betul bagus untuk debutnya ini.

Overall aku rasa ini antara album melayu yang baik sepanjang tahun ini. Syabas buat Sham yang berjaya keluarkan segala benda-benda yang baik yang ada dalam Shahir! Dan aku ulang lagi emosinya sangat sangat sangat bagus!

No comments:

Post a Comment